کد خبر: ۲۰۰۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد پس از لغو محدودیت های مسافرین در پروازهای داخلی قرار بود قیمت بلیط پرواز به نرخ سابق باز گردد که این اتفاق رخ نداد.

اسماعیل حسین زهی در ادامه افزود: طی هفته های اخیر، قیمت بلیط هواپیما با ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت همراه بوده و نه تنها پس از لغو محدودیت ۶۰ درصدی، قیمت ها کاهش نداشته بلکه با افزایش نیز همراه بوده است. وی تاکید کرد بر خلاف وعده وزیر راه مبنی بر کنترل قیمت های بلیط، از یک ماه گذشته تاکنون، نرخ پروازها با نابسامانی همراه بوده و برخی شرکت ها بلیط هواپیما داخلی را با افزایش قیمت به مسافرین خود ارائه می دهند.

نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس به این نکته اشاره کرد که از دستگاه های نظارتی، انتظار بیشتری برای ورود به نرخ گذاری شرکت های مختلف دارد خواستار ورود مستقیم وزارت راه به موضوع قیمت بلیط هواپیما شد. در صورتی که افزایش نرخ بلیط، تنها به مسیر های هوایی ختم نشده و خطوط ریلی و جاده ای نیز با افزایش قیمت همراه بوده است. با این حال اجازه افزایش قیمت بلیط های پرواز را در نوروز ۱۴۰۱ نداده و خواستار نظارت مستقیم وزارت راه و شهرسازی بر عملکرد شرکت های هواپیمایی داخلی شد.

در آخرین اعلام سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، قیمت بلیط این وسیله نقلیه پس از حذف محدودیت ۶۰ درصدی تکمیل صندلی های پرواز، با ۱۵ درصد کاهش مواجه شده است. همچنین ایرلاین ها نیز تاکنون هیچ تخلفی مرتکب نشده و قیمت گذاری ها، طبق قانون انجام شده است.

آقای میر اکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد: پس از صدور مجوز حذف محدودیت های پرواز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و تصویب شورای عالی هواپیمایی کشور، محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافرین در آذر ماه ۱۴۰۰ لغو گردید. این عمل باعث کاهش قیمت های بلیط هواپیما در کشور شد. اما همچنان نظارت به صورت سختگیرانه در این حوزه صورت می گیرد.

وی همچنین وی به این نکته اشاره کرد که مسافرین قبل از خرید بلیط هواپیما، می توانند نرخ های مصوب را از سایت انجمن شرکت های هواپیمایی مشاهده کنند تا بلیط ها را با قیمت بالاتر تهیه نکنند. رضوی در خصوص افزایش مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: این افزایش، بر اساس تصمیم مشترک بین مجلس شورای اسلامی و ابلاغ نامه سازمان مالیاتی کشور صورت گرفت.

آقای رضوی در خصوص افزایش نرخ و تخلف برخی شرکت های هواپیمایی افزود: سعی در کنترل قیمت ها با رصد میدانی و نظارت های سختگیرانه داشته و پیگیر گزارش های مردمی برای کنترل نرخ بلیط هواپیما است. وی در پایان خاطر نشان کرد در خصوص چگونگی ارائه بلیط هواپیما نظارت به طور لازم و مستمر صورت گرفته اما به مسافرین توصیه می شود از مراکز معتبر اقدام به تهیه بلیط نمایند. مسافرین در صورت مشاهده قیمت های خارج نرخ نامه، مراتب را از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشور، به اطلاع مسئولین برسانند تا برای جلوگیری از این گونه تخلفات، اقدامات لازم انجام گیرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز چندی پیش اعلام کرد هیچ ایرلاینی حق افزایش قیمت پروازهای خود را در نوروز ۱۴۰۱ ندارد. همچنین به این نکته اشاره کرد که چنانچه در مورد نرخ گذاری بلیط هواپیما، تخلفی از سمت شرکت ها صورت گیرد، با شرکت مربوطه ارائه دهنده یا شرکت چارتر کننده مانند سنوات قبل برخورد خواهد شد. آقای محمدی بخش اضافه کرد افزایش نرخ بلیط هواپیما، زمانی تخلف محسوب می شود که از چارچوب تعیین شده بیشتر شود که در آن صورت با متخلفین برخورد شده و نسبت به لغو مجوز این شرکت ها، اقدام خواهد شد. وی در پایان به این نکته اشاره کرد که افزایش قیمت بلیط تا سقف نرخی تعیین شده مجاز می باشد.

با اعمال مصوبه ۶۰ درصد ظرفیت ها در آبان ماه ۱۳۹۹، بلیط ها با افزایش چشمگیری همراه شد. به طوری که بلیط ها با قیمت ۲ تا ۳ برابری فروخته شد. این ماجرا باعث اعتراضات شدید مردم به افزایش این نرخ ها گردید. مثلا مسیری که تا پیش از این ماجرا با قیمت ۵۱۰ هزار تومان ارائه می شد، در ابتدای اجرای محدودیت ها در پرواز، با قیمت بیش تر از ۱ میلیون تومان به فروش می رسید.

پس از لغو این محدودیت در پاییز ۱۴۰۰، مصوبه ای با عنوان کف نرخی مطرح شد. بر این اساس، هیچ ایرلاینی حق فروش بلیط های خود را با نرخ کمتر از ۶۰۰ هزار تومان نداشت. محمد محمدی بخش با لغو این مصوبه در آذرماه ۱۴۰۰، اعلام کرد ایرلاین ها مجاز به تعیین کف نرخی برای پرواز های خود نیستند. این موضوع باعث رقابتی شدن قیمت ها در مسیرهای هوایی کشور گردید و باعث شد قیمت ها در برخی موارد، مثل بلیط هواپیما تهران مشهد تا مبلغ ۴۰۰ هزار تومان نیز کاهش داشته باشد. باید منتظر ماند که در ایام نزدیک عید این قیمت ها قرار است با چه تغییراتی همراه شود و آیا می توان جلوی گران شدن قیمت ها را با افزایش تقاضای مردم گرفت؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار